De 4 eneste metoder der kan vækste din forretning

Helt grundlæggende er der kun fire metoder, der kan få din forretning til at vækste. Bruger du en eller flere af disse metoder, vil du til gengæld også opleve, at din omsætning eksploderer.
De 4 eneste metoder der kan vækste din forretning

Indholdsfortegnelse

Vil du gerne tjene flere penge i din forretning – online eller offline?

Så er der fire områder, som du bør fokusere på. For disse fire områder er de eneste, som kan vækste din forretning.

De fire områder er:

  • Mere trafik
  • Flere konverteringer
  • Flere salg pr. kunde
  • Højere pris pr. produkt

Forbedrer du bare ét af disse fire punkter, så vil din indtjening blive øget. Og forbedrer du alle fire, så vil du for alvor tjene mange flere penge.

Men lad os kigge på punkterne et ad gangen.

Mere trafik

Får du mere trafik (dvs. flere besøgende) ind på din hjemmeside, så vil du alt andet lige også få flere salg (så længe trafikken er relevant naturligvi)s.

Satser du på organisk trafik, så kræver det, at du kommer til at ligge højere i søgeresultaterne – altså at du gør en indsat omkring din SEO.

Problemet med organisk trafik er, at det er en noget langsommelig affære. Du skal bruge tid eller penge på SEO. Og så kommer resultaterne (måske) efter nogle uger eller måneder.

Derfor er jeg personligt også gladere for betalt trafik – som f.eks. Adwords eller (min favorit) Facebook annoncering.

Ud over at resultatet kommer med det samme, så er det også meget nemmere at skalere.

Det eneste, som det kræver er, at du har et positivt ROI – altså at du tjener flere penge, end du betaler for din trafik.

Gør du det, så er det bare med at hæve indsatsen og bruge flere penge på annoncering. I hvert fald så længe størrelsen på din målgruppe (og derved lead-prisen) kan bære det.

Flere konverteringer

Hvor mange af dine besøgende køber noget (konverterer) på din hjemmeside?

1 %, 2%, 5%…?

Kan du hæve denne procentdel, så vil det direkte kunne aflæses på bundlinjen.

Kan du f.eks. gå fra tre ud af 100 til fem ud af 100, som køber noget, så vil det være en forøgelse på 40 %.

Og det vil dermed betyde, at du kommer til at tjene 40 % mere.

Prøv lige at forestille dig, at du i stedet skulle have 40 % mere organisk trafik. Det ville nok kræve en stor SEO-indsats.

Konverteringsoptimering er derfor en disciplin, der kan give et rigtig fornuftigt afkast. Specielt fordi det ofte er små ændringer, der skal til.

Husk også altid at splitteste dine formodninger.

Måske kan en lille ændring af teksten på købsknappen eller placeringen af salgsvideoen give de ekstra procenter, der direkte kan aflæses på din indtjening.

Ofte skal der ikke meget til.

Flere salg pr. kunde

Hvad gør du, når du har solgt noget til din kunde?

Siger du bare ”tak for handlen” og skynder dig videre til den næste?

Så smider du rigtig mange penge på gulvet.

For det er altid meget nemmere at sælge igen til en eksisterende kunde – i forhold til en ny kunde.

Specielt mens de stadig har kreditkortet fremme.

Derfor bør du altid have et eller flere upsales.

Når de har købt noget af dig, så prøve at sælge dem noget mere, der supplerer det oprindelige produkt.

Du vil sandsynligvis blive overrasket over hvor mange, som rent faktisk køber dit andet produkt.

Og det bedste er, at du allerede har betalt for trafikken. Så det ekstra salg er penge direkte ned i din pengekasse.

Desværre er der ikke mange online værktøjer, som leverer upsales “direkte ud af boksen”.

Det stopper dog ikke med det direkte upsale.

For efterfølgende bør dine kunder modtage en række automatiserede emails, hvor du igen forsøger at sælge dem nogle af dine produkter.

Denne form for salg hedder ”backend” (i modsætning til det indledende salg der er ”frontend”).

Og de dygtige online marketers ved godt, at de store penge tjenes på deres backend-salg.

For det øger livstidsværdien for de enkelte kunder.

Så sørg for at have flere produkter i butikken. Og gør alt hvad du kan for at sælge dem til dine eksisterende kunder.

Lige til sidst vil jeg dog komme med en advarsel…

Dit upsale må aldrig være noget, der kræves, for at dit oprindelige produkt virker. Så bliver dine kunder sure.

Det må dog gerne være noget, der gør det oprindelige produkt nemmere at bruge – som f.eks. hjælp til det eller en form for automatisering.

Alternativt kan dit upsale også være næste skridt for kunden.

Stil dig selv spørgsmålet…

… Nu har kunden alt hvad der kræves for at X. Hvad er så det næste, som kunden har brug for?

Højere pris pr. produkt

Hvordan får du nemmest en højere fortjeneste?

Ved at sætte prisen op på dit produkt.

Øger du prisen for dit produkt fra 100 kroner til 200 kroner, så vil du naturligvis også komme til at tjene dobbelt så meget.

Naturligvis under forudsætning af, at der er lige så mange som køber.

Og det vil der ikke være…

… med mindre du gør noget.

Lad mig stille dig et par spørgsmål…

Hvilken fodboldkamp er du villig til at betale mest for at se – dit lokale serie 3 hold eller landsholdet?

Hvem tror du får mest for et foredrag om iværksætteri – Jesper Buch eller en ung fyr på 19 år, som lige har startet sin første webshop?

Forhåbentlig svarer du ”landsholdet” og ”Jesper Buch”.

For både landsholdet og Jesper Buch er eksperter inden for deres specifikke områder.

Derfor kan de tillade sig at tage mere for deres produkt end hhv. serie 3 holdet og den 19 årige nystartede wenshop-ejer.

Og det samme kan du, hvis du bliver anset som en ekspert inden for dit område.

Hvordan man bliver ekspert, er minimum ét blog-indlæg i sig selv.

Men helt kort er nogle af mulighederne at udgive en gratis ebog, skrive blog-indlæg, blive brugt som kommentator i radio og tv osv.

Tænk på hvem du anser som ekspert inden for et specifikt område.

Hvordan er de blevet det?

Og hvordan kan du kopiere det, som de har gjort, inden for dit fagområde?

Sådan øger du din indtjening med 538 %

For at gøre de fire områder lidt mere konkrete, så lad os slutte med et regneeksempel.

Lad os forestille os, at du hver måned får 4.000 besøgende på din hjemmeside.

Af dem køber 3 % (dvs. 120) ét enkelt produkt til 200 kroner.

Det giver en samlet omsætning på kr. 24.000.

Lad os nu begynde at lege lidt med tallene.

Lad os sige, at du skaffer bare 25 % flere besøgende – f.eks. med et øget annonceringsbudget eller SEO-indsats.

Nu er du så oppe på 5.000 besøgende hver måned.

Og hvis trafikken ellers er relevant, så vil de ekstra 1.000 besøgende konvertere lige så godt som de første 4.000.

Den øgede trafik vil altså også forøge din omsætning til kr. 30.000.

Men vi stopper ikke her.

For du ændrer nogle enkelte ting på din hjemmeside, der forbedrer din konverteringsgrad fra 3 % til 5 %.

Og det øgede salg hæver din omsætning til kr. 50.000.

På den korte bane har du altså hævet din omsætning til over det dobbelte ved at skaffe lidt mere trafik samt forbedre din konvertering.

Men der er naturligvis yderligere tiltag, som du kan gøre.

For nu begynder du at gøre en målrettet indsats for at blive anset som en ekspert inden for dit område.

Og det gør, at du i stedet for 200 kroner kan tage 500 kroner for dit produkt – hvilket absolut ikke er urealistisk.

Men lad os alligevel være lidt konservative og sige, at du mister 40 % af de interesserede køber på grund af den højere pris.

Så i stedet for de 250 salg pr. måned (som vi var kommet op på), så har du nu kun 150 salg.

Til trods for 100 mistede salg pr. måned, så vil du alligevel have hævet din omsætning med kr. 25.000.

Samtidig med at du har arbejdet på at blive anset som en ekspert, så har du også udarbejdet to nye produkter.

Det ene sælger du for 1.000 kroner. Og det andet for 4.000 kroner.

Ud af de 150 oprindelige kunder, er der 20 %, som køber dit første upsale – dvs. 30 kunder.

Af disse 30 kunder er der så yderligere 20 %, som også køber dit andet upsale – altså 6 kunder.

Det vil sige, at dit første upsale giver kr. 30.000. Og dit andet upsale giver kr. 24.000.

Samlet giver dine to upsales kr. 54.000 – der skal lægges til de kr. 75.000 for dit oprindelige produkt.

Det giver en samlet omsætning på kr. 129.000.

Og som du måske husker, så var den oprindelig omsætning i regnestykket kr. 24.000.

Du har altså hævet din omsætning med over 100.000 kroner.

Det svarer til, at du har øget din omsætning med 538 %…

… udelukkende ved at:

  • Få flere besøgende
  • Få flere af dem til at købe
  • Få dem til at købe mere
  • Få dem til at betale mere for dine produkter

Naturligvis er det bare tal i et tænkt eksempel.

Men er det urealistisk, at du kan skaffe 25 % flere besøgende?

Eller at du kan hæve din konverteringsgrad fra 3% til 5 %?

Mon ikke også det er muligt på sigt, at du kan hæve prisen på dit produkt fra 200 kroner til 500 kroner (og stadig sælge til 6 ud af 10)?

Eller at du kan sælge flere (dyrere) produkter til nogle af dine eksisterende kunder?

Hvor skal jeg starte?

Det kan måske virke overvældende at skulle sætte ind på alle fire områder.

Derfor vil jeg anbefale dig at starte med de lavthængende frugter.

Og disse lavthængende frugter er meget ofte at få flere til at købe – altså øge din konverteringsgrad.

Derefter bør du kigge på din trafik.

Bruger du betalt trafik, så betaler du forhåbentlig mindre for den end du tjener.

Ellers har du med en øget konverteringsgrad faktisk mulighed for at betale mere for trafikken – og stadig tjene penge.

Og den, som kan betale mest for sin trafik, vinder i den sidste ende.

Satser du udelukkende på organisk trafik, burde du måske overveje at gå ind i betalt annoncering – og derved kunne øge din trafik med det samme.

Ellers bør du kaste mere tid eller flere penge efter SEO.

Når disse to grundlæggende ting (konvertering og trafik) er på plads, kan du gå videre med de mere langsigtede opgaver – ekspertstatus og flere produkter.

Her skal der naturligvis lægges en større indsats.

Men til gengæld får du også den brugte tid igen mange gange i form af en øge omsætning.

Så se at komme i gang med at forbedre disse fire områder.

Det vil kunne aflæses direkte på din forretnings bundlinje.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Min Bucket-Liste
  • Besøge 100 lande (besøgt 106) (januar 2020)
  • Bestige Kilimanjaro
  • Se kirsebærtræerne blomstre i Japan
  • Trekke til Mount Everest Base Camp
  • Overnatte på et ishotel
  • Køre i tog fra Danmark til Tibet
  • Se Formel 1 i Monaco
  • Opleve karnevallet i Rio (igen) – og deltage
  • Rejse til øerne i Stillehavet
  • Se kæmpepandaer (marts 2015)
  • Køre i bil fra Danmark til Istanbul
  • Se nordlys (november 2016)
  • Sejle igennem Panama-kanalen
  • Køre Østersøen rundt i bil (august 2017)
  • Opleve fly lande og lette på Sint Maarten (marts 2016)
  • Se sneaber i Japan
  • Køre til Las Vegas ved skumringstid
  • Opleve en bjergetape i Tour de France (juli 2018)