Vælg den rigtige email marketing udbyder og spar mange penge

Når du skal udsende nyhedsbreve, bør det gå gennem en dedikeret email marketing udbyder. Det er dog ikke helt lige meget, hvem som du vælger, hvis du gerne vil spare penge.
Vælg den rigtige email marketing udbyder og spar mange penge

Indholdsfortegnelse

Jeg skal snart til at indsamle emailadresser og udsende nyhedsbreve i større stil.

Derfor har jeg undersøgt nærmere, hvad de forskellige email marketing udbydere koster; og hvor meget du får for dine penge.

I den forbindelse har jeg kigget på fire udenlandske og en dansk udbyder, der tilsammen sidder på størstedelen af markedet.

De fem udbydere af email marketing er:

  • MailChimp
  • AWeber
  • GetResponse
  • Campaign Monitor
  • Ubivox

I min undersøgelse har jeg udelukket kigget på prisen. Til almindelig brug kan alle udbyderne stort set det samme. Så med mindre du har helt særlige ønsker til f.eks. funktionalitet eller design, giver det god mening at lade prisen være afgørende.

Forskellige prismodeller

De enkelte udbydere kører med forskellige prismodeller for den typiske startbruger med få abonnenter og få nyhedsbrevudsendelser pr. måned.

Til gengæld minder de meget om hinanden, når det kommer til større konti. Her betaler du i de fleste tilfælde for et specifikt antal abonnenter; og har så fri udsendelse af så mange nyhedsbreve, som du har behov for.

Eneste undtagelse er Ubivox, der vender det hele lidt på hovedet. Her betaler du for en vist antal udsendelser pr. måned; uafhængigt af hvor mange abonnenter, som du har til dine nyhedsbreve.

Det koster en begynderkonto

Hvis du ikke forventer at få specielt mange abonnenter til dit nyhedsbrev, kan der være en del penge at spare ved at vælge den rigtige udbyder.

MailChimp giver f.eks. gratis op til 2.000 abonnenter og 12.000 nyhedsbrevudsendelser om måneden.

Til sammenligning koster de første 500 abonnenter og 2.500 udsendelser hos Campaign Monitor $9. Eller du kan vælge det samme antal abonnenter men med fri udsendelse for $29.

Hos AWeber får du ligeledes 500 abonnenter men et uendeligt antal udsendelser for $19, mens 1.000 abonnenter og uendeligt antal nyhedsbreve koster $15 hos GetResponse.

Endelig kan du også vælge at bruge Ubivox, hvor 500 udsendelser (til et valgfrit antal abonnenter) koster 90 kroner; hvilket svarer til omkring $14 i dagens vekselkurs.

Nedenfor kan du se, hvad den billigste løsning koster hos de forskellige udbydere.

MailChimp AWeber GetResponse Campaign Monitor Ubivox
Gratis $19 $15 $9 $14
2.000 abonnenter 500 abonnenter 1.000 abonnenter 500 abonnenter Uendeligt antal abonnenter
12.000 udsendelser Uendeligt antal udsendelser Uendeligt antal udsendelser 2.500 udsendelser 500 udsendelser

Det er som bekendt svært at slå gratis. Så hvis du bare skal have den mindst mulige løsning, så er MailChimp det bedste valg.

Derefter følger Campaign Monitor, Ubivox, GetResponse og AWeber til sidst.

Større løsninger

Inden du bare vælger MailChimp, bør du dog lige overveje hvor stor en liste, som du vil få i fremtiden.

For måske er der ikke det rette valg, hvis du forventer at få flere end 2.000 abonnenter på sigt; eller skal udsende flere nyhedsbreve end 12.000 pr. måned.

Efterhånden som du får flere abonnenter, går flere af udbyderne over til at tilbyde et frit antal udsendelser pr. måned.

Hos AWeber og GetResponse starter det allerede ved deres billigste konti, mens MailChimp har en løsning med op til 2.000 abonnenter og fri udsendelse for $25.

Campaign Monitor kører med to forskellige modeller, hvor du altid betaler for et fast antal abonnenter; og derefter vælger om du vil have et maksimum på antallet af udsendelser, eller om det skal være helt frit. F.eks. koster 2.500 abonnenter og maksimum 12.500 udsendelser pr. måned $29, mens du skal betale $59 for at kunne sende et frit antal nyhedsbreve hver måned.

Endelig er der Ubivox, der i hele deres prismodel tager et fast beløb i forhold til, hvor mange nyhedsbreve du udsender pr. måned; uafhængigt af antallet af abonnenter.

For at kunne sammenligne de forskellige udbydere, bruger jeg en model, hvor du har et vist antal abonnenter, som du udsender ét nyhedsbrev til hver uge; svarende til fire pr. måned.

Regnestykket vil naturligvis se noget anderledes ud for enkelte udbydere, hvis du vælger at sætte en autoresponder-serie op, der skal sende en serie af emails. Eller hvis du har en kampagne, hvor du sender en række emails indenfor kort tid.

I tabellen nedenfor kan du se, hvad det koster at sende fire mails pr. måned til alle dine abonnenter.

Abonnenter – op til… MailChimp AWeber GetResponse Campaign Monitor Ubivox
1.000 Gratis $29 $15 $29 $38
2.500 $30 $29 $25 $29 $38
5.000 $50 $49 $45 $49 $74
10.000 $75 $69 $65 $89 $133
25.000 $150 $149 $145 $199 $169

Et par ting springer i øjnene. Først og fremmest er Ubivox dyrest over hele linjen; bortset fra den sidste kategori op til 25.000 abonnenter. I denne kategori er Campaign Monitor, mens de er næstdyrest i alle de andre kategorier.

Når du nærmer dig de 2.500 abonnenter, er MailChimp pludselig heller ikke den billigste løsning mere. Her er GetResponse $5 billigere. Og de fortsætter med at være billigst, når du er over begynderniveauet.

Spar 450 kroner pr. måned

Kigger vi på forskellen mellem den billigste og den dyreste løsning, så er der mange penge at spare; hvilket nedenstående tabel viser.

Abonnenter – op til… Prisforskel (USD) Prisforskel (DKK)
1.000 $38 Kr. 253
2.500 $13 Kr. 86
5.000 $29 Kr. 193
10.000 $68 Kr. 453
23.000 $59 Kr. 392

Du kan altså spare over 250 kroner på en begynderkonto og omkring 450 kroner på en konto med knap 10.000 abonnenter; udelukkende ved at vælge den billigste frem for den dyreste udbyder.

Det betyder, at du kommer til at betale meget ekstra, hvis du vælger Campaign Monitor eller Ubivox som email marketing udbyder. Så med mindre de tilbyder en unik facilitet, som du føler, at du har behov for, så er de sandsynligvis ikke det rette valg.

Det ser også tillokkende ud, at du kan få MailChimp helt gratis. Men du bør dog overveje dit behov på længere sigt.

For så snart du når over begynderniveauet, så bliver GetResponse den billigste løsning.

Og har du først lagt dig fast på en bestemt udbyder, så er det forholdsvis besværligt at overføre sine abonnenter, kampagner osv. til en ny.

Prisforskellen imellem MailChimp, AWeber og GetResponse er dog forholdsvis lille ($5-$10). Og da de også alle tre tilbyder fri udsendelse af nyhedsbreve, bør du i den sidste ende vælge den af de tre udbydere, som tilbyder de funktioner og det design, som du bedst kan lide.

5 reaktioner

  1. God blog ! – Har du set på Mailplatform.dk i denne sammenhæng, jeg ser det som en oplagt kandidat i denne blog.

  2. Hej Jacob.

    Tak skal du have.

    Der findes et have af udbydere. Så for at begrænse mig, har jeg valgt kun at tage de mest benyttede med i min sammenligning.

    Et hurtigt kig på priserne viser dog, at Mailplatform ligger i den dyre ende.

    MVH. Morten.

    1. Tjah jeg er nu ret sikker på at mailplatform er blandt de 5 største i Danmark. I dit priseksempel har du naturligvis ret i, at Ubivox er dyrest, men det kunne have været sjovt at se en udregning ved udsending af emails 1 eller 2 gange om måneden. Det er min klare opfattelse at det er sjældent folk i Danmark sender et ugentligt nyhedsbrev til deres liste, hvorfor ubivox af de valgte udbydere faktisk er billigst.

  3. Godt indlæg!

    Mailchimp kan man godt have gratis med lister på mange flere – jeg har selv +3000. Tricket er at sende til segmenter på sin liste under 2000.

    Ex. Segment der har åbnet 3 seneste mails : 1743
    Ex. Segment der ikke har åbnet 3 seneste mails : 1567 (dagen efter).

    På den vis strækker den gratis service sig længere… 🙂
    – og man kan rette små ting på den feedback man får fra første mail.

    1. Hej Morten.

      Smart tricks – tak for det.

      Jeg tænker dog lidt, at det er noget rod, hvis man bare skal gøre det for at holde listerne under 2000.

      Er det for at lave bedre email marketing, er det naturligvis en helt anden sag.

      MVH. Morten.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Min Bucket-Liste
  • Besøge 100 lande (besøgt 106) (januar 2020)
  • Bestige Kilimanjaro
  • Se kirsebærtræerne blomstre i Japan
  • Trekke til Mount Everest Base Camp
  • Overnatte på et ishotel
  • Køre i tog fra Danmark til Tibet
  • Se Formel 1 i Monaco
  • Opleve karnevallet i Rio (igen) – og deltage
  • Rejse til øerne i Stillehavet
  • Se kæmpepandaer (marts 2015)
  • Køre i bil fra Danmark til Istanbul
  • Se nordlys (november 2016)
  • Sejle igennem Panama-kanalen
  • Køre Østersøen rundt i bil (august 2017)
  • Opleve fly lande og lette på Sint Maarten (marts 2016)
  • Se sneaber i Japan
  • Køre til Las Vegas ved skumringstid
  • Opleve en bjergetape i Tour de France (juli 2018)