Alle hjemmesider har brug for trafik. Men det er ikke helt lige meget hvilken type trafik, som hjemmesiden får.
Derfor skal du tage temperaturen på dine besøgende.
Blå trafik
Blå trafik er den kolde trafik.
Den kommer ofte direkte fra søgeresultater i Google eller indlæg på sociale medier.
Det er brugere, som aldrig har købt noget fra dig. Og de har måske endda aldrig hørt om dig før.
Derfor er den blå trafik meget svær at konvertere til et salg.
Når de blå brugere kommer ind på din hjemmeside, har du heller ingen kontrol over dem. De kan komme alle steder fra – og lande alle steder.
Samtidig har du heller ingen mulighed for at styre hvilke forudsætninger, som de kommer med.
Måske kommer de, fordi de har læst en fantastisk anmeldelse af dit produkt. Men det kan også være fordi, at nogen har sagt noget dårligt om dig på Facebook.
Disse to forskellige forudsætninger kræver naturligvis to forskellige modsvar – hvilket er umuligt, da du ikke kontrollerer trafikken.
Lilla trafik
Lilla trafik er lidt varmere end den blå trafik.
Ofte vil denne form for trafik komme fra f.eks. Adwords eller Facebook-annoncering. Men det kan også være bannere eller links i andres email-nyhedsbreve.
De lilla brugere har sandsynligvis stadig ikke købt noget af dig. Og de kender dig måske endnu ikke så godt.
Til gengæld har du mulighed for at kontrollere den lilla trafik.
Inden de lilla brugere rammer din hjemmeside, så bestemmer du hvilket budskab, som de skal udsættes for. Og du bestemmer også hvor på hjemmesiden, at brugerne skal lande.
Derved kan du langt bedre styre de lilla brugere igennem den rette funnel – og frem til det ønskede mål.
Rød trafik
Rød trafik er den varme trafik.
Og det er derfor også den form for trafik, som alle bør tilstræbe at have så meget af som muligt.
Her kender brugerne dig rigtig godt. De har muligvis endda købt fra dig på et tidspunkt.
Det betyder også, at de er langt nemmere at sælge til (igen) end de blå og lilla besøgende.
Måske er de på din email-liste. Eller også læser de jævnligt dine blog-indlæg.
Der betyder, at du har din egen online-kanal.
Vel at mærke en kanal, som du ikke skal betale for.
Det er ikke uden grund, at mange siger ”the money is in the list”. For jo flere, som er på din liste – jo flere penge vil du også (alt andet lige) tjene.
Fra blå til rød
Rød trafik er derfor meget bedre end blå trafik.
Du kontrollere og ejer den røde trafik (uden at skulle betale for den). Og de røde brugere kender dig rigtig godt – og har måske endda købt af dig.
Derfor er der da også kun ét formål med den blå trafik…
At gøre den rød.
Så glem alt om at forsøge at sælge dit produkt eller ydelse til den blå trafik. Gør i stedet alt for at gøre den rød.
Men hvordan gør du så det?
Det gør du ved at få de blå brugere til at foretage en lille og uskyldig (men vigtig) handling.
Du kan f.eks. tilbyde dem et gratis produkt mod deres email-adresse. Eller sælge dem et meget billigt produkt, som der ikke kræver de store overvejelser.
Det er dog ikke altid alle, som er klar til at tage selv det mindste skridt (som at give sin email-adresse væk) til en komplet fremmed.
I de tilfælde er det nødvendigt, at trafikken går fra blå til rød via lilla.
En god måde at gøre det på er ved hjælp af retargeting.
For når de først har været inde på din hjemmeside én gang (og derved vist en smule interesse), så kan du bruge retargeting imod den.
Det betyder, at du f.eks. kan vise en Facebook-annonce for dit gratis produkt.
Du kan altså vælge hvilket budskab, som de skal udsættes for. Og du kan vælge hvor på din hjemmeside, at de skal lande.
Så hvad enten du kan gøre det i ét hug eller det kræver flere mindre skridt, så har du kun ét grundlæggende mål med din trafik…
At skifte temperaturen på den fra iskold til rødglødende.