5 dage og 232 gratis download senere

Et af de vigtigste markedsføringsredskaber, når det kommer til Amazon Kindle ebøger, er rent faktisk at give dem gratis væk. Se hvad jeg fik ud at give min ebog væk i fem dage.
5 dage og 232 gratis download senere

Indholdsfortegnelse

I sidste uge skrev jeg om, hvordan jeg havde fået udgivet min ebog om lokal SEO som Kindle ebog på Amazon.

Samtidig havde jeg også sat min ebog til gratis download. Og det er faktisk en rigtig god idé på længere sigt; også selvom det måske umiddelbart kan koste salg.

Først kommer der lidt om “hvorfor” og derefter lidt om “hvordan”. Til sidst vil jeg så give nogle faktisk download-tal samt ikke mindst fortælle, hvad det har betydet for mulighederne for fremtidig salg.

Gratis er perfekt markedsføring

Når du har en ebog til salg hos Amazon, tillader de, at du sætter prisen til $0 i alt fem dage hvert tredje måned.

Det kan måske lyde som en dum idé, for hvis den er gratis, så kommer der jo ikke nogen penge i kassen. Men gevinsten er så stor, at den med lethed overtrumfer de manglende indtægter i de fem dage.

For når en ebog skal rangeres i forhold til en søgning hos Amazon, så er der to ting, der spiller ind: søgeord og popularitet.

Søgeord er et helt kapitel for sig. Men kort sagt går det ud på at have de rigtige søgeord i titlen, beskrivelsen og de tags, som du kan angive.

Og når de først er angivet, så er der ikke så meget andet, du kan gøre ved dem; udover måske at optimere dem med jævne mellemrum.

Populariteten er til gengæld en helt anden snak. For den kan hele tiden forbedres. Helt grundlæggende består populariteten af to ting: antal downloads og antal anmeldelser.

Så når du sætter din ebog til at være gratis, vil den sandsynligvis blive downloadet rigtig meget. Det i sig selv vil naturligvis have stor betydning for den samlede rangering.

Men samtidig vil der også være bedre muligheder for at få anmeldelser; både direkte og indirekte. Direkte fordi at der normalt vil være en vis procentdel, som anmelder bøgerne; og flere downloads giver derved flere anmeldelser.

Når bogen er gratis, vil du også nemmere kunne tilbyde den til relevante personer; som (måske med en eller anden form for modydelse) vil anmelde den.

Sådan gjorde jeg

Min ebog var gratis i perioden 4. til 8. september (begge dage inklusiv). Længere nede i dette indlæg kan du se resultatet af det. Først vil jeg dog lige fortælle, hvad jeg gjorde for at markedsføre den.

Det første, som jeg gjorde, var at sende en besked ud til alle dem, som havde downloadet den danske udgave af ebogen.

Og det var naturligvis ikke fordi, at de også skulle downloade Kindle-udgaven. Men jeg tænkte, at de måske ville skrive en anmeldelse af bogen.

Indtil nu har det dog ikke kastet nogle anmeldelser af sig. Og antallet af downloads er sikkert også begrænset på dem baggrund.

Samtidig skrev jeg også mit tidligere indlæg her på sitet om, hvordan jeg havde fået udgivet bogen. Om det har givet noget, er svært at sige, men det var i hvert fald ikke hovedformålet med indlægget.

Så brugte jeg også de sociale medier i stort omfang; i form af markedsføring på hhv. Google+ og Facebook.

På Google+ var jeg i forvejen medlem af tre internationale grupper med fokus på lokal SEO. Her postede jeg et indlæg på hvert sted for at gøre opmærksom på min gratis bog.

Desværre havde jeg glemt at læse ”det med småt”, som man jo altid bør gøre, før man poster et indlæg første gang.

Så et par timer efter skrev administratoren på den ene gruppe, at det var forbudt at promovere sine egne ting; og det var åbenbart lige meget, at det var gratis. Hvis jeg havde fået en anden til det, havde det sikkert været fint. Men mon ikke der nåede at komme et par download derfra alligevel.

De to andre steder gik indlægget igennem uden anmærkninger. Den sidste dag ville jeg så lige poste en reminder om, at det nu var sidste chance for gratis download.

Inden tjekkede jeg dog lige reglerne; og fandt ud af, at det heller ikke var tilladt at promote sit eget på en af de andre grupper. Så selvom den var gået første gang, så valgte jeg at undlade at poste igen i denne gruppe.

Facebook blev også brugt i et ret stort omfang. Her havde jeg tilmeldt mig en række grupper, hvor man som medlem kan promovere sine gratis Amazon Kindle ebøger.

Det gjorde jeg samme dag, som bogen blev gratis, samt igen den sidste dag, hvor den var gratis.

Og udover at komme ud med budskabet, resulterede det også i to henvendelser fra personer, som tilbød at anmelde min ebog; hvis jeg også ville anmelde deres.

Det tilbud tog jeg imod; selvom det jo er en smule ”greyhat”. Lige nu er den ene anmeldelse live, og den anden anmeldelse kommer sikkert også snart på.

Nogle af mine indlæg på Facebook blev også delt til andre brugeres venner. Så selvom personen, som følger siden, ikke selv er interesseret i emnet, kan det nok give en del alligevel.

Resultatet af anstrengelserne

Hvis vi kigger på de faktiske tal først, så viser nedenstående kurve antallet af download i de fem dage, hvor bogen var gratis.

Amazon download kurve

I alt blev det til 232 gratis download. Det er det faktiske tal; men den afledte effekt er mere interessant.

For igennem det meste af perioden lå min ebog omkring nummer 3000 af alle gratis ebøger på Amazon. Og det meste af tiden var den nummer et i gratis-kategorien ”Kindle Short Reads, One hour (33-43 pages), Computer & Technology”.

Amazon seller rank

Det betød, at folk som gerne ville have en kort, gratis Kindle-bog indenfor området computer og teknologi, faktisk så min ebog som den første.

Disse rankings kan jeg dog ikke direkte bruge til noget som helst efterfølgende, nu da min ebog ikke er gratis mere.

Så det væsentligste spørgsmål er, om det har gavnet min rangering på Amazons bogliste indenfor de søgeord, som er relevante for bogen.

Først lige et skærmdump, der viser resultatet, hvis man søger globalt på Amazon på ”local SEO”.

Amazon local SEO rank

Her ligger min ebog nu nummer 1.

Sjovt nok er det ikke helt det samme, hvis man først vælger “Kindle Store” og derefter søger på “Local SEO”. Her ligger jeg “kun” nummer 3.

Jeg har tracket mine placeringer for tre relevante søgeord på Amazon siden d. 3. september (altså dagen før min gratis periode). De tre søgeord er:

  • Local SEO
  • SEO for Small Business
  • Local Search Engine Optimization

AMZ Tracker Rankings

Resultatet er følgende:

  • ”Local Search Engine Optimization” har ligget nummer 4 igennem hele perioden
  • ”SEO for Small Business” har bevæget sig fra en 18. plads (via en 23. plads som lavest) til en nuværende rangering som nummer 3
  • Local SEO er gået fra en placering som nummer 10 til nummer 1

Alt i alt har 232 download samt en enkelt anmeldelse betydet, at jeg har forbedret mig sammenlagt 24 placeringer på tre søgeord; og ikke mindst ligger som nummer 1 på mit væsentligste søgeord.

Så forhåbentlig er det tydeligt, hvorfor det på sigt kan være en god forretning at give sin ebog væk i en periode; til trods for det i situationen måske koster mistede indtægter.

For selvom jeg naturligvis ikke kender mine fremtidige indtægter, så er der nok ingen tvivl om, at der er stor forskel på at ligge nummer 10 og nummer 1.

Hvad virkede?

Hvilke af mine markedsføringstiltag i forbindelse med gratisperioden virkede så? Det er desværre svært at svare på.

For lige som med affiliate-marketing så er det svært at spore, hvor ens salg (eller i dette tilfælde download) kommer fra. Så i sidste ende må det bero på en mavefornemmelse.

Og min mavefornemmelse siger mig, at mange af mine download først og fremmest kommer fra de to Google+ grupper om lokal SEO.

Her er gruppemedlemmerne meget målrettede i forhold til emnet for min bog; og online-folket er i forvejen vant til at tage imod gratis tilbud.

Måske er der også kommet nogle download fra Facebook-grupperne. Jeg tror dog, at det ville have været flere, hvis bogen henvendte sig mere bredt til Facebook-målgruppen; som f.eks. en slankebog eller en kogebog.

Kunne jeg have gjort mere? Det kunne jeg måske nok. F.eks. kunne jeg have henvendt mig direkte til topanmelderne (dem med flest anmeldelser) på Amazon for at høre, om de var interesserede i at anmelde min bog.

Og jeg kunne måske endda have forsøgt at få fat i nogle af ”guruerne” indenfor lokal SEO for at høre, om de var interesseret i at give feedback på min bog.

Omvendt så vart det vigtigt for mig at komme ud over stepperne og få ebogen gjort gratis så hurtigt som muligt; og derfor benytte nogle af de hurtige markedsføringsmuligheder.

Så kan jeg jo altid forsøge noget af det andet, når jeg om knap tre måneder igen må gøre min ebog gratis. For med det resultat, vil jeg helt sikkert gøre det igen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Min Bucket-Liste
  • Besøge 100 lande (besøgt 106) (januar 2020)
  • Bestige Kilimanjaro
  • Se kirsebærtræerne blomstre i Japan
  • Trekke til Mount Everest Base Camp
  • Overnatte på et ishotel
  • Køre i tog fra Danmark til Tibet
  • Se Formel 1 i Monaco
  • Opleve karnevallet i Rio (igen) – og deltage
  • Rejse til øerne i Stillehavet
  • Se kæmpepandaer (marts 2015)
  • Køre i bil fra Danmark til Istanbul
  • Se nordlys (november 2016)
  • Sejle igennem Panama-kanalen
  • Køre Østersøen rundt i bil (august 2017)
  • Opleve fly lande og lette på Sint Maarten (marts 2016)
  • Se sneaber i Japan
  • Køre til Las Vegas ved skumringstid
  • Opleve en bjergetape i Tour de France (juli 2018)