MailChimp hack thumbs

MailChimp er ikke optimalt til automatiserede mails. Men med dette simple hack bliver det lidt nemmere at holde styr på dit mailflow.

Automatiseret emailJeg er stor tilhænger af at automatisere så meget som muligt.

Derfor har jeg også opsat et længere mailflow med en lang række emails i forbindelse med salg af mine digitale produkter.

Og i mangel af bedre (indtil nu) bruger jeg MailChimp. Det er ikke optimalt; men dog bedre end så meget andet.

Hold styr på flowet

I korte træk er mit setup, at jeg sender mine abonnenter en række mails; der i den sidste ende gerne skal ende med, at de køber noget.

Når de køber et produkt, så bliver det via eCommerce360 registreret under den enkelte abonnent i MailChimp. Så det er ikke noget problem at finde de abonnenter, som (ikke) har købt et produkt.

Problemet er til gengæld, at jeg en gang imellem gerne vil sende et godt tilbud til alle mine abonnenter; i en ”real time” kampagne-mail.

Email kampagneMen tilbuddet skal kun sendes til dem, som allerede har været igennem introduktionen via det automatiske flow.

Med andre ord så vil jeg ikke sælge til nogen, som ikke tidligere har haft mulighed for at købe produktet.

For gør jeg det, så bliver det hurtigt et rodet forløb; hvor jeg ikke kan kontrollere, hvornår de får hvilke mails.

Det er nemt nok at finde de abonnenter, som ikke allerede har købt. Det klarer eCommerce360-data for mig.

Men den anden del af ligningen har voldt mig problemer. For hvordan kunne jeg via segmentering finde dem, som var kommet forbi produktet i det automatiserede flow?

Efter at have rodet længe med det, fandt jeg løsningen: List-fields.

List-fields styrer flowet

På dine maillister kan du mulighed for at tilføje list-fields. Disse list-fields kan bruges til mange ting.

Yes noTypisk vil de indeholde email-adresse, fornavn og efternavn. Men du kan bruge dem helt frit. Og det kan du udnytte.

For du kan oprette helt simple ja/nej felter. Og dem kan du efterfølgende bruge til at segmentere på.

Her kommer et eksempel fra en af mine lister.

Jeg sælger tre forskellige ebøger. Og jeg vil gerne kunne segmentere på abonnenter, som er forbi disse tre ebøger i mit mailflow.

Derfor har jeg oprettet et ”radio buttons”-field med to mulige udfald: ”No” og ”Yes”.

Og nu kommer det smarte så.

For under min mail nummer 29 har jeg krydset af, at der skal ske en opdatering af et ”merge field”. Og denne opdatering skal sætte feltet til ”Yes”.

Og når jeg så skal sende mig live-mail ud, så er det bare at segmentere på dem, som endnu ikke har købt en af ebøgerne (via eCommerce360-data); og som har et ”Yes” i list-field’et.

Sådan tilføjer du et list-field til din liste

Det lyder måske kompliceret. Men det er det ikke. Her kommer en kort vejledning i, hvordan du gør.

Først skal du tilføje det ekstra felt på din liste.

Det gør du ved at gå ind på den ønskede liste. Her vælger du ”Settings” og derefter ”List fields and * |MERGE |* tags”.

Så får du en side, der ser ud nogenlunde som nedenstående.

MailChimp list field

Her trykker du på ”Add A Field” og vælger derefter ”Radio Buttons”.

Nu kan du give feltet et passende navn og nogle fornuftige valgmuligheder (f.eks. ”Yes” og ”No”). Fjern krydserne i ”Required” og ”Visible”. Og sæt den default værdi til ”No”.

MailChimp tilføj list field

Gem derefter ændringerne.

Sådan ændrer du list-field værdien i dine automatiserede mails

Næste skridt er at du skal ændre værdien i dit mailflow på et passende sted. Det vil sige, når abonnenten har haft mulighed for at købe dit produkt (eller hvilken anden handling som du vil segmentere imod).

Det gør du ved at gå ind under din mailserie. Og derefter finder du den mail, hvor ændringen skal ske.

Er mailen oprettet, sætter du den på pause og vælger ”Edit”. Er den ikke oprettet endnu, så sætter du det op i forbindelse med oprettelsen af mailen.

Inde under selve mailen vælger du siden ”Scheduling / Segmentation”.

Og her sætter du et kryds i ”Choose post-sending list action”; som i eksemplet herunder.

MailChimp autoflow

Det giver dig mulighed for at vælge en række ting, der skal ske, når mailen er sendt til en specifik abonnent.

Og en af de muligheder er ”Update Merge Field”.

Vælger du den, får du efterfølgende mulighed for at vælge hvilket felt, der skal opdateres; og med hvilken værdi.

Her vælger du dit felt; og sætter opdateringen til ”Yes”.

Efterhånden som dine abonnenter kommer til denne specifikke mail, vil deres felt blive opdateret til et ”Yes”.

Sådan segmentere du på et list-field

Det kan du bruge til at segmentere på, når du vil sende en live-kampagnemail (eller bare vide hvor mange som er kommet til et specifikt sted i mailflowet).

Når du skal segmentere, vælger du bare, at feltets værdi skal være ”Yes”.

Og du kan evt. også vælge, at abonnenten ikke allerede har købt et produkt.

I eksemplet her nedenfor finder jeg abonnenter, som har fået tilbudt mine ebøger; men som ikke allerede har købt den ebog, som hedder ”Tag kontrollen over dit kamera”.

MailChimp segmentering

Husk at vælge “All” hvis alle reglerne skal gælde.

Hvad kan du bruge det til?

Jeg bruger list-fields til at holde styr på de brugere, som allerede har fået tilbudt en bestemt ebog i mit automatiserede mailflow.

Men muligheden for at sætte en bestemt værdi i et felt efter afsendelse af en specifik mail giver et hav af muligheder.

En anden mulighed kunne jo også være at finde de brugere, som er nået langt i dit flow; men som ikke har været særlig aktive (det vil sige har få stjerner).

Det er bare to muligheder. Måske sidder du med en helt tredje problemstilling, som du kan løse ved hjælp af list fields.

VN:F [1.9.22_1171]

Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
Dette simple MailChimp hack giver dig kontrol over dine automatiserede emails, 5.0 out of 5 based on 2 ratings
Written by Morten Elm